Yetmişli yılların başlarından itibaren, Türk sinemasına adeta altın bir dokunuş yapan ve yıllar geçse de önemini asla yitirmeyen bir yönetmen, senarist ve yapımcı: Ertem Eğilmez.
Ertem Eğilmez, küresel anlamda ısınmış ama duygusal yönden buzul çağı yaşayan günümüz insanının bile duygularını harekete geçiren pek çok filme imza atmış. Öyle ki filmlerinin izleme trafiği yıllar geçse de azalmıyor. Edebiyat dünyasına ilk olarak mizah yazarı olarak dahil olmuş, cep romanları yazarak yoluna devam etmiş. 60’lı yılların ortalarına gelindiği zaman ise sinemaya merak salmış. Aile sıcaklığını, toplumsal gerçekleri, aşkın saf yönlerini filmlerinde harika bir şekilde yansıtmayı başarmış. Ülkemizde onun filmlerini seyretmeyen ve sevmeyen birini bulmak imkansıza yakın. Farklı kuşaklar onun filmlerini seyrederek büyüdü, kâh güldü kâh ağladı. Belki Ertem Eğilmez'i anlatmak için daha uzun ve afili cümleler kurulabilir. Ama muhteşem filmlerinden bahsedersek onu daha da güzel anmış oluruz.
Yeşilçam denince akla ilk gelen isimlerden olan yönetmen, senarist ve yapımcı Ertem Eğilmez, 1929 yılında Trabzon’da dünyaya geldi. Çocukluk yıllarında Trabzon’dan ayrıldı ve Konya’ya geldi. İlk ve orta öğrenimini burada...
Her şeyden önce bu listeyi hazırlarken çok zorlandığımı söylemek istiyorum. Çünkü bu efsane yönetmenin filmlerini birbirinden ayırmak ve 10 tane ile sınırlamak gerçekten hiç kolay değil. Yeşilçam’ın ölümsüz devine bir saygı duruşu olarak hazırlanmış bu 10 filmlik liste ile Türk sinemasının en güzel günlerine yolculuk yapabilirsiniz.
1. Hababam Sınıfı Serisi
Listenin baş köşesinde kendine bir yer bulan Hababam Sınıfı serisi, Türk sinema tarihinde rekorlar kıran ve her biri adeta bir ders niteliğinde olan filmlerden oluşan bir başyapıt. Hababam Sınıfı filmleri, ünlü yazar Rıfat Ilgaz’ın Hababam Sınıfı adlı kitap serisinden uyarlanarak sinema perdesine aktarılıyor. Serinin ilk filmi 1975 yılında “Hababam Sınıfı” adı ile vizyona giriyor. Daha sonra Hababam Sınıfı Sınıfta Kaldı, Hababam Sınıfı Uyanıyor, Hababam Sınıfı Tatilde, Hababam Sınıfı Dokuz Doğuruyor ve Hababam Sınıfı Güle Güle filmleriyle devam ediyor.
Hababam Sınıfı serisi, Türk sinema tarihinde rekorlar kıran ve her biri adeta bir ders niteliğinde olan birkaç filmden oluşan bir başyapıt. Hababam Sınıfı filmleri, ünlü yazar Rıfat Ilgaz’ın Hababam Sınıfı...
Filmi bir cümleyle özetlemek her ne kadar zor olsa da şöyle diyebilirim; Yalnızca Türk sinemasına değil aynı zamanda Türkiye tarihine de önemli bir şekilde dokunmayı başaran bu film, yaramaz, komik ve gerektiğinde duyarlı öğrencilerden oluşan bir özel okul komedisi. Kargaşa ile geçen birkaç dakikadan sonra, öğrencileri ve eğitim için her şeyi göze alan, genç Cumhuriyet'in idealist öğretmeni Kel Mahmut karşımıza çıkıyor. Ve tabii okula kök söktüren, yaşları kemale erse de bir türlü mezun olmayı başaramayan meşhur öğrenciler: İnek Şaban, Damat Ferit, Güdük Necmi, Domdom, Tulum Hayri, Hayta İsmail ve daha niceleri… Bir de Hafize Ana var ki, hem anne hem de hademe rolü ile zihnimizden asla silinmiyor. Bu karakterlere can veren oyuncuları da anmadan geçmeyelim: Kemal Sunal, Tarık Akan, Halit Akçatepe, Feridun Çavlı, Cem Gürdap, Ahmet Arıman, Adile Naşit, Münir Özkul. Peki, Şener Şen’in unutulmaz beden eğitimi öğretmeni tiplemesine gerçekten gülmeyen var mıdır acaba? Rıfat Ilgaz’ın kaleminden çıkan bu eser hem bir eğitim eleştirisi hem de toplumsal bir yergi. Hababam Sınıfı öyle bir şey ki en üzgün anlarında bile insanı neşe ile dolduruyor. Bazen de bu neşenin içerisine bir tatlı burukluk ekliyor. Uzun lafın kısası, üzerinden ne kadar zaman geçerse geçsin bu seri, her izleyenin yüzünde tatlı bir tebessüm oluşturmaya devam edecek ve Cahit Berkay'ın kulaklardan silinmeyen müzikleri ile aklına kazınacak bir klasik.
2. Şaban Oğlu Şaban
Şaban Oğlu Şaban yakın geçmişin içerisine saklanmış, muzip tiplemeleri olay örgüsüyle harmanlamış müthiş bir topluluk komedisi. Tıpkı Hababam Sınıfında olduğu gibi, Şaban Oğlu Şaban filminde de Kemal Sunal, Adile Naşit, Şener Şen, Halit Akçatepe, Ayşen Gruda gibi ünlü sanatçılar filme yön veriyor.
Şaban Oğlu Şaban yakın geçmişin içerisine saklanmış, muzip tiplemeleri eğlenceleri olay örgüsüyle harmanlamış müthiş bir topluluk komedisi. Tıpkı Hababam Sınıfında olduğu gibi, Şaban Oğlu Şaban filminde de Kemal Sunal, Adile...
Şaban Oğlu Şaban filmi, Şaban ve Ramazan’ın askerde başlayan ve sivil hayatta devam eden ilişkileri üzerinden gelişen sistem eleştirisi. Gücü elinde bulunduran kesimler hakkında pek çok dokundurmalarla dolu film Türk temaşa sanatını da içinde barındırıyor. Nazır Paşa'nın Şaban ve Ramazan'ı sivil polis yapması ile başlayan bir dizi talihsiz ve komik olay filme yön veriyor. Filmin başlangıcında, siper içindeki borazan sahnesinin komikliği, adeta film boyunca gülmeyi garantiliyor.
3. Süt Kardeşler
Ertem Eğilmez’in, ünlü yazar Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın Gulyabani romanından uyarlamış olduğu bu film, Türk sinema tarihinde önemli bir iz bırakmayı başarıyor. Ertem Eğilmez filmlerinin en büyük başarısı olan izleyici ile kurduğu samimi bağa, oyuncuların müthiş performansı da eklenince film unutulmazlar arasına giriyor. Tıpkı Şaban Oğlu Şaban filminde olduğu gibi temaşa sanatının sinemadaki yansımasını görebiliyoruz bu filmde de.
Ertem Eğilmez’in, ünlü yazar Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın Gulyabani romanından uyarlamış olduğu bu film, içinde barındırdığı kült anları ile Türk sineması üzerinde önemli bir iz bırakmayı başarıyor. Samimiyet hissiyatı oyuncuların müthiş...
Osmanlı döneminin son zamanlarında bahriyeli iki arkadaşın başından geçenler ele alınıyor. Şaban ve Ramazan’ın kimlik değiştirerek oluşturduğu karmaşa, zengin bir ailenin yaşadığı konağın içerisindeki kargaşa ile birleşiyor ve ortaya komik bir sonuç çıkıyor. Romanda gulyabani gibi batıl inançlara yapılan dokundurma filmde de başarılı bir şekilde işleniyor. Şaban ve Ramazan’ın film başındaki Hacivat ve Karagöz tarzı diyalogları, gemide başlayıp film boyunca devam ediyor.
4. Mavi Boncuk
İçerisinde tatlı bir sistem eleştirisini barındıran, kimseye zarar vermeyecek öfkeli insanların inatçı başkaldırısını oldukça sempatik ögelerle bize sunan harika bir Yeşilçam klasiği. 70’li yıllar Türkiyesi'nde, fakir insanların sistemin kaosu içerisinde sürüklenmesine farklı bir eleştiri getiriyor.
İçerisinde tatlı bir sistem eleştirisini barındıran, kimseye zarar vermeyecek öfkeli insanların inatçı başkaldırısını oldukça sempatik ögelerle bize sunan harika bir Yeşilçam klasiği. Günümüz (o zaman için 70’li yıllar) Türkiyesinde, fakir...
Ertem Eğilmez’in vazgeçilmezi olan Kemal Sunal’ın yan sıra, geniş bir kadro yer alıyor. Emel Sayın meşhur bir sanatçıyı canlandırıyor. Daha sonra, Halit Akçatepe, Zeki Alasya, Münir Özkul ve Tarık Akan’ın oluşturduğu garibanlar kadrosunu görüyoruz. Elbette filmde içimizi ısıtan, sevgili Adile Naşit de yer alıyor. Bir grup arkadaş eğlendikleri gazinoda hesaba itiraz ediyor ve mekan sahipleri tarafından tartaklanıyorlar. Bunun intikamını gazinonun assolistini kaçırarak almaya karar veriyorlar. Emel Sayın'ı bir halının içinde kaçıran kafadarlar, gazino sahiplerinden fidye istiyor. Karıncayı bile incitemecek naif insanların kalkıştıkları bu polisiye olay, tatlıya bağlanıyor. Bu filmde Emel Sayın da ne kadar iyi bir oyuncu olduğunu ortaya koyuyar. Ayrıca filmin şarkısı Mavi Boncuk uzun yıllar dillerden düşmüyor.
5. Canım Kardeşim
Güldürüler ile döşenmiş bu listeye Ertem Eğilmez’in yönettiği bir dram filmiyle devam etmek istedim. Canım Kardeşim filmi her seferinde gerçekten insanın boğazını düğümlüyor. Yoksulluk, yaşamın dinamikleri içinde birçok dengeyi değiştirmiş lanetli bir gerçek. İnsanlar ne kadar iyimser ve mutlu olmaya çalışsa da yoksulluk bu temiz duygulara kirli elleriyle dokunabilir. Bu film kendi garip dünyalarında yaşamlarını devam ettirmeye çalışan güzel insanların, kardeşlerinin hastalık belasıyla alt üst olan hayatlarının dramını beyaz perdeye taşıyor. Pek çok dram filmi gibi Canım Kardeşim de bizi acı gerçeklerle buluşturup gözümüzü açıyor.
Canım Kardeşim filmi her seferinde gerçekten insanın boğazını düğümlüyor. Yoksulluk, yaşamın dinamikleri arasında toplumları etkilemiş, birçok dengeyi değiştirmiş lanetli bir gerçek. İnsanlar ne kadar iyimser ve mutlu olmaya çalışsa da...
Filmin küçük kahramanı, Kahraman Kıral hepimizin içini burkan sahneleri başarılı bir şekilde canlandırıyor. Senaryosu Sadık Şendil tarafından yazılan Canım Kardeşim filminde Eğilmez, parasızlığın ve sosyal devlet olamamanın ağır eleştirilerini seyirciye başarılı bir şekilde aktarıyor. Ayrıca filmin bu kadar başarılı olmasındaki en önemli unsurlarından bir de Cahit Oben’in içimizi yakan o müthiş ezgileri. Tüm bunlar Canım Kardeşim filmini onlarca ödül kazanmış bir başyapıt hâline getiriyor.
6. Oh Olsun
Oh Olsun, saf aşk kavramının ana eksene oturduğu, içinde yoksulluk ve onur konularına da yer verilen sıcacık bir romantik komedi. Başrollerde Tarık Akan ve Hale Soygazi görülüyor. Ayrıca bu ikiliye Hulusi Kentmen, Kemal Sunal, Halit Akçatepe, Münir Özkul, Metin Akpınar ve Adile Naşit gibi ünlü isimler eşlik ediyor. O yılların en popüler şarkılarından olan Füsun Önal klasiği Oh Olsun şarkısı da filme ayrı bir hava katıyor.
Oh Olsun, usta yönetmen Ertem Eğilmez’in elinden çıkan ve eğlenceli sahneleri ile pek nesli etkilemeyi başaran yapımlardan bir tanesi. 1973 yılında çevrilmiş olan filmin senaryosu başarılı yazar Sadık Şendil’e ait....
Oh Olsun filmi "zengin kız-fakir oğlan, fakir kız-zengin oğlan" konulu Türk filmlerinin de başlangıcı sayılabilir. Hulusi Kentmen, üç oğlu olan katı ve sinirli bir fabrikatör rolünde. Çocuklarının kendisi gibi başarılı olması için onları sürekli iyi yetiştirmeye ve dizginleri elinde tutmaya çalışıyor. Bu sırada oğlu (Tarık Akan), kendi fabrikalarında usta olan Burhan'ın (Münir Özkul) kızı Alev’e (Hale Soygazi) aşık oluyor. Yasak aşk film boyunca gerilim yaratıyor. Bu gerilimi sevimli unsurlarla süsleyen Ertem Eğilmez, Türk sinemasına unutulmaz bir klasik daha kazandırıyor.
7. Neşeli Günler
Neşeli Günler filminde yönetmen koltuğuna Orhan Aksoy oturuyor olsa da filmin yapımcılığını Ertem Eğilmez üstleniyor. Filmin senaryosu da Sadık Şendil’in efsane kaleminden çıkıyor. İnsanın kalbini sıcacık yapan bir aile komedisi bu. İki büyük duayen sanatçı Adile Naşit ve Münir Özkul’u filmde turşucu rolünde seyrediyoruz. Saçma bir konu hakkında yaptıkları inat yüzünden ayrılan karı kocanın çocukları ve amca rolünde oynayan Şener Şen’in müthiş oyunculuğu filmi unutulmazlar kategorisine taşıyor.
Neşeli günler filminde yönetmen koltuğuna Orhan Aksoy oturuyor olsa da filmin yapımcılığını Ertem Eğilmez üstleniyor. Filmin senaryosu da Sadık Şendil’in efsane kaleminden çıkıyor. İnsanın kalbini sıcacık yapan bir aile komedisi...
"En iyi turşu sirkeden mi, olur yoksa limondan mı?" repliği, pek çoğumuzun halen dilinden düşmüyor. Şener Şen, “Atma Ziya” karakteri ile oyunculuğunu zirvelere çıkarıyor. Çocukların anne babalarına karşı eylem yaptığı o merdivenler Taksim’deki Gezi Parkı'nda yer alıyor. Bu aile komedisi bir Yeşilçam klasiği haline gelerek adını sinema tarihimizin altın sayfalarına yazdırıyor.
8. Gülen Gözler
Ertem Eğilmez’in yönettiği ve Sadık Şendil’in senaryosunu yazdığı dram-komedi türündeki Gülen Gözler filmi, seyircilerinde yine tatlı bir tebessüm yaratmayı başarıyor. Yaşar Usta rolündeki Münir Özkul’un unutulmaz oyunculuğu Adile Naşit’in efsane anne tiplemesiyle birleşiyor.
Ertem Eğilmez’in yönettiği ve Sadık Şendil’in senaryosunu yazdığı dram-komedi türündeki Gülen Gözler filmi, seyircilerinde yine tatlı bir tebessüm yaratmayı başarıyor. Yaşar Usta rolündeki Münir Özkul’un gururlu oyunculuğu Adile Naşit’in efsane...
Her seferinde erkek olması umuduyla yapılan 4 kız çocuğu: Nedret (Itır Esen), İsmet, (Müjde Ar), Fikret (Ayşen Gruda) ve Hasret (Lale Ilgaz)… Fikret sevdiği adamla evlenebilmek için babasını kandırmaya çalışıyor. Annesi ve kardeşleri ile birlikte kurdukları planlar hepimizi güldürmeyi başarıyor. İstenmeyen damat adayı olmaktan bir türlü kurtulamayan Şener Şen, Vecihi tiplemesi ile seyircileri kahkahaya boğuyor. Bu film, kıt kanaat geçinse de mutlu bir aile olmanın ipuçlarını bizlere sunuor.
9. Namuslu
Yönetmenliğini Ertem Eğilmez’in yaptığı Namuslu, başrol oyuncusu Şener Şen’in müthiş oyunculuğu ile akıllarda kazınan toplumsal bir hiciv filmi. Yeni Türkiye’nin liberalleşen ekonomik şartlarında herkesin zengin olma tutkusunu mizahi bir tarzda eleştiriyor.
Yönetmenliğini Ertem Eğilmez’in yaptığı Namus, başrol oyuncusu Şener Şen’in müthiş tiplemesi ile akıllarda kalan toplumsal bir hiciv filmi. Yeni Türkiye’nin liberalleşen ekonomik şartlarında halkın üzerinde oluşan para tutkusunun mizahi bir...
Filmin ana karakteri olan Ali Rıza (Şener Şen) bir soygun olayında şüpheleri üzerine çeker. Gerçekten namuslu olduğunu etrafına izah edemez. Fakat hırsız damgası yiyince itibarı artar. Bu durum onun için tahammül edilmezdir. Namuslu Şener Şen’in ilk kez başrol oyuncusu olduğu film olarak da biliniyor. Ayşen Gruda, Adile Naşit ve Erdal Özyağcılar da filmde öne çıkan diğer isimler arasında. Filmin sonundaki sürpriz sahne unutulmaz bir kapanış oluşturuyor.
10. Arabesk
Arabesk, Ertem Eğilmez’in hasta yatağındayken tüm ekibi yönlendirerek çektiği absürt komedi tarzındaki filmi. Bu film ne yazık ki Eğilmez’in son filmi. Müjde Ar, Şener Şen, Uğur Yücel gibi oyuncuların birer yıldız hâline geldiği, Gani Müjde’nin senaristliğini yaparak adından söz ettirdiği film, dönemin arabesk furyasını eleştiriyor.
Arabesk, Ertem Eğilmez’in hasta yatağındayken tüm ekibi yönlendirerek çektiği absürt komedi tarzındaki filmi. Ayrıca bu film ne yazık ki Eğilmez’in son filmi olarak da biliniyor. Müjde Ar, Şener Şen, Uğur...
Bu filmin en önemli özelliği Türk sinemasındaki absürt filmlere bir kapı açıyor olması. Bir müzikal havasında yapılmış film replikleriyle sağlam bir anlatıma kavuşuyor. Arabeskin temsil ettiği sınıfın tüm karmaşık açmazları, melodram tarzı ile hicivlendiriliyor. Birçok arabesk filme konu olan talihsizlikler karikatürize edilerek bizi güldürmeyi başarıyor. Ağanın adamı Şener Şen ile ağanın kızı Müjde Ar’ın çocuklukta başlayan imkansız aşkları, büyüyüp yetişkin oldukları zaman da devam ediyor. Ama başlarına gelmeyen de kalmıyor. Kandırılıyor, düşman oluyor, kötü yola düşüyor, kör oluyor, katillikle suçlanıyor ve hatta kanser bile oluyorlar. Eğilmez burada arabesk dünyanın karamsar bakış açısını önümüze koyarak, sorgulamaya yol açıyor. Mutlu son klişesini de değiştirerek adeta son vuruşunu yapıyor!
Sıra | İçerik | Kullanıcı Puanı |
---|---|---|
1 | Ertem Eğilmez | - |
2 | Hababam Sınıfı | 9,8 |
3 | Şaban Oğlu Şaban | 9,5 |
4 | Süt Kardeşler | 9,3 |
5 | Mavi Boncuk | 10 |
6 | Canım Kardeşim | 9,7 |
7 | Oh Olsun | 10 |
8 | Neşeli Günler | 9,3 |
9 | Gülen Gözler | 9,5 |
10 | Namuslu | 9,3 |